El Mundo

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
30x-Radio-Tower.png
Crystal 128 knode.png
Diari
El Mundo
Gènere Informació General
Idioma Castellà
Periodicitat Diària
Àmbit de distribució Estatal
Fundació 1989
Fundador Alfonso de Salas, Pedro J. Ramírez, Balbino Fraga i Juan González
Director Pedro J. Ramírez
Adreça Madrid
Empresa editora Grupo Unidad Editorial
Lloc web oficial

El Mundo és un diari en llengua castellana editat a Madrid. Té un suplement per a Catalunya i una edició per les Illes Balears, dirigida per Agustín Pery. Fou publicat per primera vegada el 1989 i fou fundat per Alfonso de Salas, Pedro J. Ramírez, Balbino Fraga i Juan González. És un diari de dretes molt proper al Partit Popular i crític amb el catalanisme i la reforma de l'Estatut. Té una tirada mitjana de 350.297 unitats diàries.

A partir de l'atemptat del 11-M a Madrid ha estat un dels grans divulgador de la teoria de la conspiració que partint de pròpies investigacions i sense suport judicial, intenta demostrar que l'atemptat fou una conspiració per fer fora el president José María Aznar.

Història[modifica | modifica el codi]

Va aparèixer per primera vegada el 23 d'octubre de 1989 i va ser fundat per Alfonso de Sales, Pedro J. Ramírez, Balbino Fraga, Juan González i Melcior Miralles. Seguint l'estela de l'anterior periòdic dirigit per Pedro J. Ramírez, Diario 16, El Mundo ha dedicat des de sempre importants esforços a la investigació periodística. En este sentit, van desvelar els escàndols de corrupció del govern de Felipe González, com el cas Ibercorp i el terrorisme d'Estat del GAL. Estes revelacions van tindre una repercussió significativa en l'opinió pública i van influir en el desgast de l'expresident i en la victòria de José María Aznar en 1996.

El diari va recolzar en línies generals al govern d'Aznar. No obstant va qüestionar algunes de les seues accions, especialment les que podien afavorir Prisa —des de l'etapa de González ambdós es van convertir en rivals. El Mundo també va criticar seriosament la Guerra d'Iraq.

El diari va donar un vot de confiança a José Luis Rodríguez Zapatero[1] i va aprovar accions com retirar les tropes d'Iraq o, amb indecisions sobre la seua denominació jurídica, l'aprovació del matrimoni entre persones del mateix sexe. Però va mantindre una línia crítica amb el govern socialista, que actualment és predominant. Entre les seues crítiques estan els pactes amb els nacionalistes perifèrics, que segons El Mundo van portar a reformar l'Estatut d'Autonomia de Catalunya o la temptativa de negociar la pau amb ETA.

Quant a la seua labor investigadora, El Mundo és un dels màxims promotors de les teories que qüestionen la instrucció judicial dels atemptats de l'11 de març de 2004, mostrades com a intents d'aclariment d'aspectes que, al seu parer, estarien sense resoldre.

Segons l'OJD, este diari està retallant distàncies amb El País, podent arribar a avançar-li en lectors dins de poc de temps si la tendència es manté.

Col·laboradors[modifica | modifica el codi]

Vegeu també[modifica | modifica el codi]

Referències[modifica | modifica el codi]

  1. «UN PREMIO AL TALANTE DE ZP, UN CASTIGO A AZNAR QUE PAGA RAJOY» (en castelà). El Mundo, 15/3/2004. [Consulta: 19/10/2013].

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: El Mundo