Llorenç Serra Ferrer
| Llorenç Serra Ferrer | ||
| Dades personals | ||
|---|---|---|
| Nom complet | Llorenç Serra Ferrer | |
| Data de naixement | 5 de març de 1953 | |
| Lloc de naixement | Sa Pobla, Illes Balears | |
| Dades esportives | ||
| Posició | Entrenador | |
| Equips juvenils | ||
| Unió Esportiva Poblera | ||
| Equips professionals1 | ||
| Anys | Club | PJ (g) |
| 1973-1976 | Unió Esportiva Poblera | |
| Equips entrenats | ||
1980-1982 1982-1985 1985-1993 1993-1997 2000-2001 2004-2006 2006-2008 |
La Salle Juvenil Unió Esportiva Poblera Mallorca B Mallorca Betis Barcelona Betis AEK Athens |
|
|
1 Partits jugats i gols només a la Lliga. |
||
Llorenç Serra Ferrer és un entrenador de futbol mallorquí nascut el 5 de març del 1953 a Sa Pobla (Mallorca).
Es caracteritza per uns plantejaments ofensius que fa que els seus equips desenvolupin un futbol alegre i espectacular. Sol jugar amb extrems, a l'estil del futbol que promulgava Johan Cruyff, de qui Serra Ferrer sempre s'ha manifestat admirador.
Taula de continguts |
Biografia [modifica]
Com a futbolista [modifica]
Tot i que no va arribar a destacar com a futbolista, si que comença com a jugador abans de ser entrenador. Començà a les categories inferiors del Unió Esportiva Poblera per pasar posteriorment al primer equip, mes o menys a la temporada 1973-1974, on el primer equip aconseguí l'ascens a Tercera Nacional.[1] Guanyant el I Trofeu de s'Agricultura.[2] Continuà com a jugador del primer equip fins devers la temporada 1975-1976.
Llavors ja passà a entrenar l'equip de La Salle juvenil per un breu periode de temps.
Com a entrenador [modifica]
Inicis [modifica]
Es va iniciar com a entrenador a l'Unió Esportiva Poblera[3] del seu poble natal, que va entrenar durant tres temporades amb dos campionats de tercera divisió i un històric ascens a 2ª Divisió B.[4] L'any 1983 fitxà pel Reial Mallorca al que entrenà durant nou temporades durant els anys 80 durant els quals el va ascendir a primera divisió i el va classificar per a la seva primera final de la copa del rei amb el At. Madrid.
Fitxatge pel Real Betis Balompié [modifica]
No obstant això, els seus majors èxits li arribaren al Real Betis Balompié de Sevilla. La temporada 1994-95 aconseguí que el Betis, amb un futbol alegre i ofensiu, es classificàs tercer a la lliga, només per darrera del FC Barcelona i del Deportivo de La Coruña, i per davant de clubs com el Real Madrid o el València CF. A causa d'això, la temporada següent disputà la Copa de la UEFA, arribant a la tercera ronda on caigué derrotat pel Girondins.
La temporada 1996-1997 aconseguí classificar de nou al Betis a competicions europees, després d'una excel·lent temporada que el dugué a quedar quart a la lliga, i a disputar la final de la Copa del Rei, que el Betis va perdre a Madrid, en front del FC Barcelona, per 3 a 2 a la pròrroga. Quedà classificat per jugar la Recopa d'Europa.
Fitxatge pel F.C.Barcelona [modifica]
Els seus èxits com a entrenador verdiblanc el dugueren a fitxar pel FC Barcelona el 1997, encara que durant tres anys desenvolupà tasques tècniques allunyades de les banquetes.
L'any 2000, el president Joan Gaspart i Solves el nomenà entrenador del primer equip del FC Barcelona, després de la marxa de l'holandès Louis Van Gaal. Però la temporada 2000-2001, a pesar de les grans inversions econòmiques en fitxatges, no fou bona.
El 22 d'abril de 2001, a la jornada 31, fou destituït com a entrenador després de perdre a El Sadar de Pamplona davant l'Osasuna per 3 a 1. En aquest moment, el Barcelona ja era cinquè, a 17 punts del líder, el Real Madrid, i corria perill, a set jornades del final del campionat, de no classificar-se per disputar la Lliga de Campions de la temporada següent. L'equip, a més, havia estat eliminat de la resta de competicions, la Lliga de Campions i la Copa del Rei. Fou substituït per Carles Rexach.[5]
Fitxatge pel Real Betis Balompié [modifica]
Després d'un parell de temporades en què no exercí d'entrenador, l'any 2004 fitxà de nou com a entrenador del Real Betis Balompié.[6]
La temporada 2004-2005 aconseguí que l'equip realitzés la millor temporada de la seva història: es classificà quart a la lliga, fet que va permetre al Betis disputar la fase de classificació per participar a la Lliga de Campions de la temporada 2005-2006. Quedà tercer del seu grup, cosa que li permeté jugar la UEFA, en la qual arribà a vuitens de final
A més, aquesta mateixa temporada, el Betis de Serra Ferrer es proclamà campió de la Copa del Rei, disputada a Madrid, en derrotar l'Osasuna per 2-1 a la pròrroga, amb gols d'Oliveira i Dani per part del Betis i Aloisi per part de l'Osasuna.
Fitxatge per l'AEK d'Atenes [modifica]
La temporada 2006-2007 viatjà fins a la lliga hebrea i entrenà l'AEK Atenes F.C. grec.[7] El dia 11 de febrer de 2008, l'AEK d'Atenes destitueix Llorenç Serra Ferrer, quan l'equip anava tercer, a dos punts del segon i quatre del líder.[8]
Comentarista [modifica]
Posteriorment va fer de comentarista en els partits de futbol de IB3 Televisió, juntament amb l'altre mallorquí Miquel Àngel Nadal.[9]
Accionista majoritari del RCE Mallorca [modifica]
Després d'adquirir el paquet accionarial que estava en mans de Mateu Alemany el 28 de juny de 2010.[10]
Trajectòria [modifica]
- Reial Mallorca: 9 temporades, entre 1983 i 1992.
- Real Betis Balompié: 3 temporades, entre 1994 i 1997.
- FC Barcelona: membre del cos tècnic entre 1997 i 2000.
- FC Barcelona: entrenador del primer equip 1 temporada, entre 2000 i 2001.
- Real Betis Balompié: Des de 2004 fins al 2006.
- AEK Atenes F.C.: Des del 2006 fins 2008.
Títols [modifica]
- 1 Copa del Rei: 2005, amb el Real Betis Balompié.
Bibliografia [modifica]
- PAYERAS J., LLABRÉS J. 80 anys de futbol a Sa Pobla 1922-2003, pàg 184-185.
- SERRA FERRER L., Yo jugaba de delantero centro. Historia del Real Mallorca.... pàg. 315.
- Història del RCD Mallorca 1916-2004. pàg 164.
- Miquel Dolç (coord.). Gran Enciclopèdia de Mallorca. Volum 16. Palma: Promomallorca, p. 174-175. ISBN 84-8661717-2.
- Miquel Dolç (coord.). Gran Enciclopèdia de Mallorca. Volum 23. Palma: Promomallorca, p. 423. ISBN 84-8661717-2.
Referències [modifica]
- ↑ Ascens del UD Poblense a Tercera Divisió Nacional al 1973-1974
- ↑ I Trofeu s'Agricultura (1973)
- ↑ Serra Ferrer torna, ara com a entrenador, al UD Poblense
- ↑ Ascens a 2º B del Poblense
- ↑ Historial de Serra Ferrer al web del Barça
- ↑ Noticia Serra torna al Betis (castellà)
- ↑ Serra Ferrer entrenará al AEK
- ↑ L'AEK cessa Serra Ferrer (castellà)
- ↑ Llorenç Serra Ferrer ficha com a comentarista d'IB3 (castellà)
- ↑ El grup de Llorenç Serra Ferrer es fa amb la majoria accionarial
Enllaços externs [modifica]
- L'organigrama del Barça suma 12 tècnics (castellà)
- Entrenadors mitics (castellà)
|
|||||