Africada postalveolar sonora
Salta a la navegació
Salta a la cerca
d͡ʒ | |||
---|---|---|---|
Número AFI | 104 (135) | ||
Codificació | |||
X-SAMPA | dZ | ||
Kirshenbaum | tZ | ||
| |||
So | |||
L'africada postalveolar sonora és un so de la parla que se simbolitza [dʒ] en l'AFI (sovint amb una lligadura superior, [d͡ʒ], per indicar que es tracta d'un so únic format per dues fases). És un so bastant freqüent en els idiomes del món, present a paraules com l'anglesa "jump".
Característiques[modifica]
- És un so africat perquè té una primera fase oclusiva, on es talla el corrent d'aire i després una fricció
- És una consonant sonora perquè hi ha vibració de les cordes vocals
- És un so oral, l'aire només surt per la boca
En català[modifica]
El català posseeix aquest so, que apareix a mots com "formatge". Pot escriure's amb els dígrafs "tj" o "tg", o sorgir de la sonorització del fonema /t͡ʃ/, o de l'africació del fonema /ʒ/ rere de nasal, com a la paraula "penjat".
En català occidental (valencià i nord-occidental) la majoria de les j ortogràfiques corresponen a una pronunciació [dʒ], excepte en valencià central o apitxat, on esdevenen sordes ([tʃ]).