Josep Vallverdú i Aixalà
![]() ![]() | |
Biografia | |
---|---|
Naixement | 9 juliol 1923 ![]() Lleida (Espanya) ![]() |
Activitat | |
Ocupació | Lingüista i escriptor ![]() |
Membre de | |
Gènere | Dramatúrgia, novel·la infantil i assaig ![]() |
Premis
| |
![]() ![]() |
Josep Vallverdú i Aixalà (Lleida, 9 de juliol de 1923)[1] és un narrador, poeta, dramaturg, lingüista, traductor i assagista català de reconeguda trajectòria en la literatura infantil.
Biografia[modifica]
A causa de les tropes i bombardejos de Franco, la família marxà de Lleida. Es refugiaren a Puiggròs i després a Sant Martí de Maldà. Al final de la guerra civil se'n tornaren a Lleida i al cap d'un any se'n van a Barcelona perquè en Josep estudiés Batxillerat.
El 1945 es llicencià en Filosofia i Lletres per la Universitat de Barcelona. Durant molts anys exercí de catedràtic d'institut.[1]
Premis i reconeixements[modifica]
L'any 2019, el Govern li atorgà la Medalla d'Or de la Generalitat de Catalunya «per la tasca com a narrador, poeta, dramaturg, lingüista, traductor i assagista, especialment en el món de la literatura infantil».[2]
La Paeria de Lleida convoca anualment el Premi Josep Vallverdú des de l'any 1984.
El 2000 va rebre el Premi d'Honor de les Lletres Catalanes; el 2002 el Premi Trajectòria.[3]
El 2004 fou investit doctor honoris causa per la Universitat de Lleida.
Josep Vallverdú és fill adoptiu de las ciutats de Balaguer des del 2016 i de Lleida des del 2020.[4][5]
Les jornades Encontats de Balaguer inauguraren el 2020 a la plaça del Pou de la capital de la Noguera una escultura dedicada al popular personatge del gosset Rovelló, el gran èxit literari infantil de l'escriptor lleidatà.[6]
Obra infantil (selecció)[modifica]
- Trampa sota les aigües, 1963
- Rovelló, 1969 (Premi Josep M. Folch i Torres 1968): Novel·la. Narra la vida d'un gos. Ha estat adaptat per fer-ne una sèrie de dibuixos animats.
- En Roc Drapaire, 1971 (Premi Josep M. Folch i Torres 1970)
- L'home dels gats, 1972: Novel·la. Un escultor deixa la ciutat per anar a viure en un poble aïllat a la muntanya, on es fa amic de molts nens.
- Un cavall contra Roma 1976: Aquesta narració recorda l'aventura del príncep íber del poble dels ilergetes, pres com a esclau per un centurió romà. Però encara que actuï com un esclau, mai deixarà de sentir l'orgull de ser príncep i lluitarà en tot moment, amb serenitat i valor, per recobrar la llibertat.
- Saberut i Cua-Verd, 1982 (Premi Nacional de literatura infantil i juvenil de les Lletres Espanyoles): Narracions sobre la vida en un poble posades boca d'un llangardaix (Cua-Verd) i un colom (Saberut) que són amics i se les expliquen. El llangardaix explica històries antigues i el colom el que passa actualment.
- Bestiolari, 2010[7]
- Proses de Ponent[8]
- El testament de John Silver[9]
Vegeu també[modifica]
Referències[modifica]
- ↑ 1,0 1,1 «Josep Vallverdú i Aixalà». L'Enciclopèdia.cat. Barcelona: Grup Enciclopèdia Catalana.
- ↑ «Josep Vallverdú, medalla d'Or de la Generalitat». ACN, 26-11-2019. [Consulta: 26 novembre 2019].
- ↑ «Premi Trajectòria» (en català). [Consulta: 12 setembre 2019].
- ↑ «Balaguer nomenarà Josep Vallverdú fill adoptiu de la ciutat». naciodigital.cat, 04-11-2016 [Consulta: 24 octubre 2020].
- ↑ «Josep Vallverdú, fill predilecte de Lleida». Paeria de Lleida, 23-10-2020. [Consulta: 24 octubre 2020].
- ↑ «Homenatge a Josep Vallverdú a l'Encontats de Balaguer». segre.com, 16-09-2020 [Consulta: 24 octubre 2020].
- ↑ El Museu de la Vida Rural presenta el Bestiolari de Josep Vallverdú
- ↑ Llavina, Jordi «Aromes de ponent». Sàpiens [Barcelona], núm. 98, desembre 2010, p. 72. ISSN: 1695-2014.
- ↑ Sotorra, Andreu «10 títols imprescindibles. Biblioteques per a lectors de guant blanc». La biblioteca Ideal. L'ideal de Biblioteca (Diari Ara), 23-04-2015 [Consulta: 28 abril 2015].
Enllaços externs[modifica]
![]() |
A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Josep Vallverdú i Aixalà |
- Persones vives
- Escriptors segrianencs contemporanis en català
- Escriptors lleidatans
- Escriptors catalans de literatura infantil i juvenil en català
- Creus de Sant Jordi 1988
- Premis d'Honor de les Lletres Catalanes
- Membres de la Secció Filològica de l'IEC
- Doctors honoris causa per la Universitat de Lleida
- Medalles d'Or de la Generalitat de Catalunya
- Estudiants de filologia clàssica de la UB
- Premis Joaquim Ruyra de narrativa juvenil
- Premis Josep M. Folch i Torres de novel·les per a nois i noies