Tales de Milet
Tales de Milet (Thales, Θαλῆς, Milet, 635 aC - vora 545 aC), fou un filòsof grec. Nascut a la ciutat jònica de Milet, a la vora del mar Egeu, fill d'Examio i de Cleobulina. Els seus principals interessos eren les matemàtiques, l'astronomia i la política, i se'l considera el fundador de la filosofia occidental. Va crear l'anomenada escola de Milet (junt amb Anaximandre i Anaxímenes).
Tales va viure en la ciutat de Milet en Jònia. Els jònics posseïen un trànsit de comerç entre Egipte i Babilònia, i això va possibilitar a Tales estudiar a Egipte quan era jove. Va ser educat en la mitologia egípcia, astronomia i matemàtica i sobre altres cultures exemptes de les tradicions homèriques de la Grècia clàssica. Per aquest motiu, en lloc de conformar-se amb la mitologia tradicional, va buscar les respostes en la naturalesa de les coses.
Abans de Tales, els grecs explicaven l'origen i naturalesa del cosmos amb mites d'herois i déus antropomòrfics. En contrast, Tales argumentava que l'aigua és l'origen i essència de totes les coses (arkhé) en, la que potser és la primera explicació significativa del món físic sense fer referència al sobrenatural. Probablement va escollir aquest element perquè de l'aigua sorgeix la vida (els mars, el líquid amniòtic, el reg de les plantes...) i ocupa un paper primordial en la civilització (com els grans rius a Mesopotàmia i Egipte).
Sabia que la Terra era una esfera i la Lluna reflecteix la llum del Sol. També va especificar que l'any dura 365 dies i un quart, fet que després es corregiria amb els anys bixests. Heròdot el menciona quan va predir un eclipsi solar del dia 28 de maig del 585 aC que posa fi a la lluita entre Lidis i Medes (fet no contrastat).
Tales va tenir una profunda influència en altres pensadors grecs i per tant també la va tenir en la història occidental. Es van trobar registres que Tales va visitar a un dels més famosos deixebles del seu amic Anaximandre, Pitàgores, a qui aconsellà que viatjara a Egipte per a la seva preparació matemàtica i filosòfica. Molts filòsofs van seguir aquest consell per a buscar les explicacions en la natura en compte de en el sobrenatural; molts van retornar a les explicacions sobrenaturals, però incorporant un llenguatge filosòfic i racional que deixava arrere els mites i la religió.
Tales no va deixar escrits; el coneixement que es té d'ell procedeix dels relats d'Aristòtil.
[modifica] Vegeu també
[modifica] Enllaços externs
- Tales al Centre d'Aprenentatge Cientificomatemàtic
- http://www.iep.utm.edu/t/thales.htm
- http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematicians/Thales.html
- http://www.livius.org Livius], [http://www.livius.org/th/thales/thales.html
- http://www.philosophy.gr/presocratics/thales.htm
- http://www.mathopenref.com/thalestheorem.html
- http://www.mathopenref.com/thales.html