Parc Zoològic de Barcelona

De Viquipèdia
Dreceres ràpides: navegació, cerca
Zoo Barcelona

Entrada al parc.
Localització Parc de la Ciutadella, Barcelona
Web zoobarcelona.cat

El Parc Zoològic de Barcelona és un zoo ubicat al Parc de la Ciutadella, a Barcelona. Aquest emplaçament fou elegit perquè els edificis del parc ja estaven disponibles després de l'Exposició Universal de 1888. Va ser inaugurat el dia de la Mercè, patrona de Barcelona, de l'any 1892. El Parc Zoològic té tres objectius: la conservació, la investigació, i l'educació. Els primers animals provenien de la coŀ·lecció privada de Lluís Martí i Codolar.

El zoo de Barcelona conté una de les col·leccions d'animals més importants d'Europa. Aquestes són algunes de les espècies que es poden veure al parc, ordenades per grups taxonòmics.

El 2009 comencen les obres de remodelació del Zoo situat a la Ciutadella i les obres del nou Zoo Marí que desdoblarà les instal·lacions dels hàbitats terrestres i marins.

Taula de continguts

Espècies [modifica]

Mamífers [modifica]

Floquet de Neu (1964-2003)

Elefant africà - camell - capibara - guepard - ós bru - cangur roig - ualabi de coll vermell - macaco de cua de lleó - hipopòtam - zebra - nyu blau - girafa - panda roig - cabra de muntanya - goril·la - mico patas - lleó - linx ibèric - jaguar - tigre de Sumatra - suricata - dofí - rinoceront blanc - lleó marí - impala - gasela dorcas - dofí mular - hipopòtam pigmeu

Aus [modifica]

Flamenc de Xile - paó - pingüí de Humboldt - voltor lleonat - colom-faisà - colom de Nicobar - tucà sulfurat - colom coronat - marabú - ocell paraigua - oca de Hawaii - estruç - cigne de coll negre - ànec de cara blanca - cigonya blanca - lloro gris - òliba europea - lloro d'Amazon - pinçó de Gould

Amfibis [modifica]

Ferreret - granota daurada - gripau comú

Rèptils [modifica]

Anaconda - cocodril marí - serp bastarda - dragó de Komodo - tortuga de peus vermells - iguana comuna - cobra d'Egipte

Altres [modifica]

El zoo de Barcelona també és refugi per a alguns animals urbans perquè es un lloc on hi troben un espai verd, aigua dolça, aigua salada i també menjar. Hi ha molts animals que viuen al zoo, alguns dels quals són poc comuns a Catalunya, o es troben propers a la seva extinció. N'hi ha que són vinguts de fora accidentalment dins l'herba que es dóna de menjar als herbívors.

D'espècies de vertebrats n'hi ha de tota mena, 5 d'amfibis, 6 de rèptils (dragó comú o Tarentola mauritanica, el Dragó Rosat o Hemidactylus turcicus) 12 de mamífers amb 7 espècies de ratpenats i una gran població d'eriçons. Però els més nombrosos són els ocells amb 139 espècies. En citem alguns més representatius com ara el blauet, l'abellerol, la puput, el capsigrany o cucut, les cotorres, la becada (Scolopax rusticola), la gralla, el pardal xarrec i entre el que podem destacar el bernat pescaire, amb una colònia de cria estable que és la més gran de Catalunya. També hi ha una gran varietat d'arbres. S'han comptabilitzat 1191 arbres de 96 espècies diferents, algunes amb més de cent anys d'antiguitat. Abunden els plàtans, les tipuanes, les falses acàcies, els pollancres, el còcul, l'araucària, el ginkgo o l'eritrina, d'aquesta última només hi ha dos exemplars a Barcelona. Però encara n'hi ha més. La massa arbustiva és encara més nombrosa, amb 228 espècies i 35 espècies de bolets, algunes de les quals han arribat per les espores i llavors transportades pels ocells o són a les terres que es fan servir als terraris i d'altres indrets.

Crítiques [modifica]

El Zoo de Barcelona ha estat objecte de diverses crítiques. El líder municipal d'ERC i antic responsable del zoo, Jordi Portabella va afirmar l'any 2008 que "El zoo de Barcelona tenia prestigi com a institució dedicada a la conservació i la investigació. Ara crec que s'està perdent".[1]

També ha estat criticat l'acomiadament de la directora, Carme Maté, especialista en primats[2] partidària de la investigació com a objectiu en el zoològic, i la seva substitució per una gestora de l'empresa municipal BSM (Barcelona de Serveis Municipals) sense experiència en animals, per presumptes conflictes amb els interessos de l' Ajuntament.[1] El director general de BSM va afirmar que l'acomiadament es va deure únicament a raons de gestió.[3]

La mort d'un dels dos elefants amb què comptaven en va desencadenar alguna de les últimes. La declaració de l'Ajuntament de buscar un nou exemplar perquè acompanyi a l'altre, va venir acompanyada de crítiques de veterinaris i empleats del zoo que van assegurar que "no és possible mantenir dos elefants en un espai que ronda els mil metres quadrats" (l'Associació Mundial de Zoos i Aquaris, WAZA) recomana com a mínim el doble).[1] L'organització pels drets dels animals Libera! va iniciar una campanya sol·licitant el trasllat de l'exemplar restant, una elefanta nascuda lliure anomenada Susi,[4] després de denunciar que aquesta es trobava en mal estat psicològic.[5][6] La campanya va rebre el suport de la Born Free Foundation[7] així com de personalitats com l'escriptor José Saramago.[8][9]

La política i periodista Pilar Rahola va criticar durament la negativa del Zoo a permetre que l'elefanta fos traslladada, afirmant:[10] "Susi ha de ser traslladada a un lloc millor, en companyia d'altres elefants i amb un espai més decent. Aquest lloc existeix. Però el zoo sembla que no vol perdre al seu únic elefant, potser amb la juràssica idea del qual un zoo sense elefants és menys zoo. Tem pèrdues econòmiques? És possible, encara que peregrino, però en canvi no tem perdre la dignitat dels éssers vius que mostra. Molt il·lustratiu de la seva pròpia dignitat."

El 27 de febrer, Raül Romeva, analista i polític diputat en el Parlament Europeu va presentar el tema a la Comissió del Parlament Europeu a mode d'una pregunta escrita i va declarar "No crec que aquestes siguin les condicions adequades per a un elefant que, en la naturalesa, viatja grans distàncies i viu en grups familiars de fins cent animals". També va fer extensiva la denúncia a la situació de la resta d'elefants en captivitat en zoos europeus.[11][12]

Vegeu també [modifica]

Referències [modifica]

Enllaços externs [modifica]

A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Parc Zoològic de Barcelona


Coord.: 41° 23′ 13″ N, 02° 11′ 25″ E / 41.38694,2.19028